On sellest internetiturundusest siis päriselt ka kasu?

Internetiturundus on tõsine hype olnud viimased kaks aastat. Eesti kõvemad tegijad Altex, Dreamgrow ja internetmarketing.ee on teinud väga head tööd, huvitavaid seminare, koolitusi ja turundusprojekte. Turundusrahva teadlikkus uutest võimalustest on väga palju tõusnud ja päris hästi on ka ettevõtted läinud uute võimalustega kaasa. Ma arvan, et meie üldise internetiturunduse taseme osas võime Euroopas küll uhked olla. Vähemalt Google ja Facebook on nüüd küll pidevalt eestikeelseid reklaame täis. :-)

Kuid nagu igas hype-s nii on ka internetiturunduse buumis sees mingil määral alusetuid ootusi. Emotsioone, uskumusi ja fänlust, mis kerge kuid mitte väga suure tagasilöögi saavad kui talvine reaalsus ideede testijaid tabab.

Nagu paljud Eesti ettevõtted nii oleme ka MicroLinkis teinud internetiturunduse valdkonnas esimesi samme. Meil on mõned blogid, värskelt disainitud veeb ja mõned mikro-saidid erinevate toodete jaoks. Meil on isegi oma Facebooki ja LinkedIN grupid. Kindlasti on meil veel palju õppida ja saaks palju paremini teha, aga mõningane kogemus on meil juba olemas.

Oleme jõudnud järgmiste kogemusteni:
Internetiturundus nagu iga teinegi tegevus nõuab korralikult tehes aega ja raha. Erinevalt aga tavalistest turunduskampaaniatest on internetiturunduse puhul vaja tööd teha pidevalt.
Teiseks erinevuseks on see, et blogimist, foorumites vastamist ja muud sisukat internetiturundustööd ei saa sisse osta vaid seda peavad tegema ettevõtte oma töötajad. Nagu näiteks siinkirjutajagi. :-) See seab enamike ettevõtete puhul selged piirangud turundustöö võimekusele. Meil ei ole palju selliseid juhte või tipp-spetsialiste kes teeks oma tööd hästi, aga samas tahaks vahest ka kirjatööd teha...või suisa teha seda inglise, vene või mõnes muus võõrkeeles.

Lõpliku tehinguni jõuda pelgalt internetiturunduse tegevusega on võimalik ainult selliste teenustega mida inimesed teavad, mõistavad ja mida neil on juba eelnevalt soov osta. Laevapiletit või rehvide vahetust õnnestub interneti kaudu turundada, aga näiteks soojuspumpa korteriühistule juba ainult internetiturunduse kaudu maha ei müü. Kriitilist finantssüsteemi või personalivärbamise teenust ettevõttele tõenäoliselt ka mitte. Kõigil nendel juhtudel on vaja personaalset suhtlemist ja teenuse lisaväärtuste eraldi selgitamist kliendile. Oluline on ka usalduse tekitamine kliendis. Tavaliselt tuleb teha vähemalt üks kohtumine ja mitu telefonikõnet ja e-maili. See võib tähendada seda, et spetsiifiliste teenuste puhul võib internetiturundus olla üks täiendav kuluallikas, mille kõrval peab aga ikka ka kõiki traditsioonilisi tegevusi edasi tegema.

Kui aga inimesel mingi vajadus või soov juba on olemas, siis on hea veebileht ja SEO küll omal kohal, sest enamikele ostuotsustele eelneb tänapäeval internetist toote kohta täpsema info otsimine. Seda isegi juhul kui lõplikku ostu ei tehta internetist.

Uue vajaduse tekitamisel täiesti uue toote või teenuse jaoks on internetiturundus võrdlemisi sarnane traditsiooniliste uute vajaduste tekitamise viisidega - seminaride, reklaami ja artiklitega. Sama moodi tuleb luua sisu, leida tee ostjateni ja tekitada huvi. Tänu tehnoloogiale on internet küll odavam ja efektiivsem, aga teisalt on internetis uute teenuste tutvustajaid juba nii palju, et taustamürast eristumine on muutunud väga raskeks.

Minu meelest kõige rohkem on internetiturundus omal kohal kui vaadelda teda kui üht osa kliendihaldusest. Nii tänaste kui tulevaste klientide haldust. Teatavasti sisaldab traditsiooniline kliendihaldus regulaarseid visiite, suhtlemist ja huvi tundmist kliendi murede ja plaanide vastu, kliendilehe välja andmist, oma uudistest teavitamist - üritusi, kingitusi ja sünnipäevade meeles pidamist. Paljut seda annab tänu internetile teha natuke teisiti - interaktiivsemalt, efektiivsemalt ja huvitavamalt.

Võib-olla saab internetiturundust võrrelda sellega kui omal ajal võeti turunduses kasutusele telefonid, raadio ja televisioon. Ka siis loodeti, et uus tehnoloogia muudab drastiliselt kogu maailma ja edaspidi peab ainult tegema TV reklaami ja siis ostavad telefoni teel kõik kliendid juba ise sinu kogu toodangu ära. Kuigi päris nii muidugi ei läinud, siis märkimisväärseid muutusi müügi ja turundustöösse on kõik suhtlusvahendite tehnoloogilised uuendused ju toonud!

Lõpuks soovin kõigile jõudu sotsiaalvõrgustikes aja veetmisele! Sotsvõrgus oma sõpradega suhtlemine on üks keskkonnasõbralikumaid tänapäeva inimese tegevusi - palju väiksema CO2 jäljega kui autoga metsa matkama sõitmine, reisimine, jõusaalis trennimine või shoppamine.

Comments

Popular posts from this blog

Misconceptions regarding electric cars

How to move to Estonia Guide (for ICT consultants, specialists....but for others also)

2022 - The year of breakthrough of hybrid and remote work. The massive impact this will bring