Thursday, November 4, 2010

Ajujahi ideedest


2. novembril kukkus selle aasta Ajujahi ideede esitamise tähtaeg ning ideed anti hindamisele. Ka minul on au ideede hindajate hulka kuuluda. Olen nüüd oma 18 ideed ära hinnanud ja annaksin edasi mõned mõtted ja soovitused:

- Kuigi ideid kokku on tohutult palju (sellel aastal 306), siis ei tasu karta oma head ideed esitada. Valdav enamus ideedest ei ole kahjuks eriti läbi mõeldud ja väga harv on juhtum kus idee esitajal on ka reaalne prototüüp, äriplaan või mingigi läbi mõeldud tegevuskava olemas.

- Mina sain kahjuks ainult ühele ideele 18-st panna hindeks 5-e.

- Idee mõtlemisel tasub teha Google otsing ja vaadata kas sellist asja juba tehakse. Mina leidsin vähemalt 5-e idee puhul, et sama või sarnane asi mida idee autorid planeerisid on juba olemas.

- IT teenuste ja portaalide puhul ei ole "reklaami müük" tulu allikas. Siinkohal tsiteeriksin interneti ärimees Peep Laja "Kui su ärimudel on reklaam, siis sul ei ole ärimudelit". Selle näite tõestuseks vaadake Eesti populaarsemaid veebi portaale, vaadake nende reklaami hinnakirju, vaadake kui tihti neil reklaamid vahetuvad ja arvutage lehekülastajaid/reklaamikroon suhtarv. Siis pange valemisse teie soovitud tulu ning saate teada kui palju kasutajaid teie veebiteenusel peaks olema. Tulemuseks on umbes "mitusada-tuhat päevas".

Nii, et kui sul on vähegi hea idee, siis võta Ajujahi konkursist järgmine aasta osa! Konkurss on hea, auhinnad suured, üritus ise vahva ja hea idee korral ei ole ka edu saavutamine eriti keeruline.

3 comments:

  1. "- Idee mõtlemisel tasub teha Google otsing ja vaadata kas sellist asja juba tehakse. Mina leidsin vähemalt 5-e idee puhul, et sama või sarnane asi mida idee autorid planeerisid on juba olemas."

    So what :)? Oluline on teostus ja meeskond. Ükskõik, mis ideega keegi välja tuleb - tõenäoliselt leiab tõendeid selle kohta, et sarnaseid asju on juba varem proovitud. Oli ka otsingumootoreid enne Google'it, sotsvõrgustikke enne Facebook'i, Q&A teenuseid enne Quora't jne.

    Ilmselgelt on oluline ka turg ja selle küpsus - uut otsingumootorit ja sotsiaalvõrgustikku tänapäeval looma hakata pole just parim mõte.

    Huvitav lugemine ka sarnase teema kohta SAI-s http://www.businessinsider.com/steve-blank-first-mover-advantage-overrated-2010-10

    ReplyDelete
  2. Paraku ei ole müük ja turundus enamike tiimide tugevamaks küljeks kahjuks. Lootused on seatud sellele, et toode on täiesti uus ja müüb ennast ise. See aga ei saa tõenäoliselt nii olema kui sarnane toode on juba olemas.

    ReplyDelete
  3. Siia lõppu tahaksin siiski ühe mõtte veel lisada. Nimelt minu arvates on Ajujaht väga tänuväärt ja hea ettevõtmine. Igal aastal on konkursil ka väga häid ideid ja paljud on nende ideedega ka peale võitu edasi tegelenud. Loodetavasti saab ideedest äriks kasvamise näiteid olema aina rohkem ja rohkem sedavõrra kus konkursi tase ja Eesti inimeste üldine oskus äri teha kasvab.

    ReplyDelete