Mitmelt pakkujalt teenuse hankimine (Multisourcing – Gartner IT Summit osa 2)

Gartneri ennustus: Aastaks 2010 tekitab teenuste hankimise oskuste puudus suuri probleeme ostjate ja pakkujate vahel ning nende äride väärtusahelates.

Ettevõtete evolutsioon:
Selleks, et selgitada teenuste hankimise oskuste olulisust vaatame ettevõtete evolutsiooni natuke laiemalt. Kindlasti ei ole teenuste sisseostmise problemaatika ainult IT valdkonna nähtus vaid samad probleemid ja väljakutsed puudutavad kogu äri ajamist üldiselt.

Kuue- ja seitsmekümnendatel tegid ettevõtted kõike ise. Suurtel ettevõtetel olid oma autobaasid, oma koristajate ja turvameeste osakonnad. Konkurentsieelis saavutati sellega, et kõiki tegevusi tehti võimalikult efektiivselt. Tänaseks oleme läbi erinevate etappide jõudnud situatsiooni kus ettevõtted töötavad koos. Erinevate klientide, teenuste, projektide või toodete jaoks koostavad ettevõtted omavahelisi koostöövõrgustikke, millega siis konkreetset tegevust tehakse. Ilmselgelt on koostöövõrgustike loomine keerukas tegevus mis vajab spetsiifilisi ostmise, kokkulepete sõlmimise ja teenuse ning toodete kvaliteedi jälgimise oskusi.

IT outsourcing ja multisourcing

IT outsourcingu all mõeldakse paljudel juhtudel kogu IT teadmise ja IT-ga tegelemise sisseostmist teenusepakkujalt. Peamiselt kõlab sellise ärimudeli juurde lause - "Asutus või ettevõte tegeleb oma põhitegevusega". IT kui mitte põhitegevus on aga viidud teenusepakkuja juurde. Euroopa suurimate outsourcingu lepingutega on tihti kaasnenud ka suure osa ettevõtte IT spetsialistide üleviimine teenusepakkuja organisatsiooni. Viimastel aastatel on seda ärimudelit mõjutanud aga üks oluline trend. Nimelt IT-st on saanud enamiku äride põhitegevus. IT on muutunud lennunduses, riigihalduses, transpordis, tootmises, rahanduses.... väga kriitiliseks osaks kogu asutuse tööst. Pank=internetipank ja lennufirma klienditeenindus=www.odavlennuk.com.

Gartner viis läbi küsitluse keskmiste ja suurte Euroopa ettevõtete IT juhtide seas ja trend on selge, outsourcingut ja multisourcingut on üha enam ja enam. 43%-i äridettevõtetest on IT teenuseid väljast sisse ostnud ja 23% plaanivad seda lähimatel aastatel teha. Enamik IT sisseostmise lepinguid on ka edukad ja nendega ollakse rahul. Kuid umbes 30%-i outsourcingu lepingutest on läbirääkimistel. Neist 10%-i puhul on otsustatud võtta IT firmasse tagasi, 10% juhtudel vahetatakse teenusepakkujat ja 10%-i puhul ollakse tülis ning käivad teravad läbirääkimised. Peamisteks põhjusteks miks lepinguid tahetakse lõpetada on oodatust väiksem paindlikkus, oodatust kõrgem hind või usalduse kadumine teenusepakkuja suhtes. Ehk lühidalt äriettevõtte ootused IT outsourcingule ja tegelikkus ei vastanud teineteisele.

Siinkohal võin öelda, et Gartneri, erinevate seminaril rääkinud suurte firmade IT juhtide ja minu kogemus lähevad ühte. (Khm-khm.... vahest kergitab enesetunnet, kui kuuled lavalt tarka ameeriklast rääkima seda sama mida ise arvad. :-) Paljude outsourcingu diilide puhul on probleemide põhjuseks see, et kogu IT teadmise organisatsioonist välja viimisega ei suuda ostev organisatsioon enam mõista, mis teenuseid ta on ostnud, miks nad nii palju maksavad, miks üks lahendus on parem kui teine. Omamoodi probleeme põhjustab ka see, et kui kogu IT teadmine on teenusepakkuja juures, siis kõiki IT alaseid otsuseid peaks tegema teenusepakkuja, aga maksma peaks ikkagi teenuse ostja. Otsustusoskuse ja raha paiknemine erinevates ettevõtetes viib tihti arusaamatusteni. Sellisel juhul võib teenusepakkuja olla ükskõik kui aus, aga kuna ostja täpselt ei saa aru mille eest ta maksab, siis jääb ikkagi üles kahtlus, et teenusepakkuja otsustas mingi X lahenduse kasuks just seetõttu, et ta sellega rohkem teenib.
Üheks lahenduseks on sellisel puhul kolmanda osapoole ehk järelvaataja palkamine. See lahendus on paljuski kopeeritud ehitusvaldkonnast ja paljudel juhtudel saab niimoodi toimiva koostöö!

Kuid kui IT on ettevõtte või asutuse tööks väga tähtis, siis tuleks kaaluda täieliku IT outsource-mise asemel multisource-mist.
Definitsioon:
Multisourcing on mõtestatud äri- ja IT teenuste hankimine ja omavaheline kokkusobitamine optimaalselt hulgalt firma välistelt ja sisestelt teenusepakkujatelt. (Gartner. Definition of multisourcing, minu tõlkes.)
Multisourcing ei ole tingimata:
- Palju outsource-mine
- Paljude teenusepakkujate kasutamine
- Off-shore-mine
… aga ta võib seda olla.


Multisourcingu puhul tuleb ettevõttes või asutuses säilitada spetsialistid kes saavad IT-st aru, saavad aru mida teenusepakkuja teenus täpselt sisaldab ja mida ei sisalda. Oskavad valida erinevate variantide vahel ja omavad otsustusõigust. Ettevõtte IT spetsialistid (keda muidugi võib ka teenusena kolmandalt osapoolelt sisse osta nagu eelnevalt juttu) kujundaksid firma IT poliitikat, oleksid firma inimeste jaoks kontaktideks, vastutaksid teenuse toimimise eest. Nad ei peaks olema liiga tehnilised spetsialistid - programmeerijad, süsteemiadministraatorid ning töökoha spetsialistid on mõistlik teenusena sisse osta, aga nad on ühenduseks äri ja IT vahel.

Comments

  1. Mis vahet on outsourcingul ja multisourcingul? Selline küsimus tõstatus kui tegin MicroLinkis presentatsiooni sellel teemal. Lühidalt: Multisourcing on ühe või mitme outsourcingu diili raamistik. Pikemalt võib lugeda Wikipediast: http://en.wikipedia.org/wiki/Outsourcing

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Misconceptions regarding electric cars

2022 - The year of breakthrough of hybrid and remote work. The massive impact this will bring

How to move to Estonia Guide (for ICT consultants, specialists....but for others also)