Sunday, November 28, 2010

Klassika: Michael Porteri 5 konkurentsijõudu IT teenuste näitel

Michael Porteri 5 konkurentsijõudu on väga hea mudel hindamaks teenuse või toote konkurentsiolukorda. Nagu teada ei sõltu konkurents ainult teistest konkurentidest vaid mitmest teisest asjaolust. Allpool olevas videos selgitan paari näite varal mis on Porteri 5 konkurentsijõu mudel. Kuigi videos räägin ainult IT valdkonnast sobib Porteri mudel loomulikult ka kõigi teiste valdkondade toodete analüüsimiseks. Loodetavasti aitab video nii mõnelgi ärijuhtimise tudengil eksamiks valmistuda või aitab mõne lootusetult keerulisse konkurentsisituatsiooni sattuva teenus tegemata jätta.

Friday, November 26, 2010

Rohelisest IT-st


Aprillis tegin RISO korraldatud Rohelise IT seminaril ettekande Rohelisest IT-st. See oli kindlasti üks lõbusamaid ettekandeid mida sel aastal olen teinud.
Mida arvad sina? Kas keskkonna mõttes oleks kasulikum kui inimesed asendaksid üha enam töötamist ja ringikihutamist arvuti taga istumise, mängimise ja filmivaatamisega? Ehk bensiini asemel netiteenuste ja pilveraalide tarbimisega?

Wednesday, November 24, 2010

Kas Eesti Ekspress + iPAD 350 kr/k oleks ahvatlev pakett?

Lisaks Eesti Ekspressile teatas täna ka Rupert Murdoch, et hakkab iPad-i platvormil e-ajalehte pakkuma. Seega võib olla peaaegu kindel, et iPad-il olev e-ajakirjandus saab olema üks arenev valdkond.

Kui vaadata iPhone edu, siis kindlasti on olnud selles suur osa sellel, et mobiilside operaatorid on sponsoreerinud iPhone seadmeid ehk pakkunud neid oma pakettides sisuliselt järelmaksuga. Eks meile ju tundub, et 10 000 kr kohe välja maksta on raskem kui maksta näiteks kohe 3200 kr ja siis kahe aasta jooksul 500 kr/k (ehk kokku siis 15 200 kr). Lisaks iPhone edu tagamisele oli see finantsiliselt mahukas järelmaksu pakkumine tõenäoliselt üks peamisi põhjuseid miks operaatoritel õnnestus saada Apple loobuma oma plaanist teha SIM kaardita iPhone 5.

Kohe-kohe on käivitumas võimas iPad-de tehas mis lisab tänasele tootmisvõimsusele 18 miljonilt aastas veel 40 miljonit ning kellelegi tuleb need seadmed ka maha müüa. Kui siia kõrvale lisada arenev iPad-de e-ajakirjandus siis kas poleks mitte loogiline kui meediaettevõtted võtaksid mobiilside operaatorite rolli ja hakkaksid pakkuma kuutasulist paketti mis sisaldaks nii ajalehte kui iPad-i? Kas pakkumine "Kõigest 300 kr/k eest iPad+Eesti Ekspress" kõlaks ahvatlevalt?

Eks muidugi siinkohal tuleb märkida, et erinevalt mobiilside operaatoritest ei ole meediaettevõtetel väga suuri finantsvõimalusi sellist järelmaksu pakkuda (ehk raha), aga äkki siis tasub kõigil kolmel osapoolel (Apple, meedia, telekom) oma jõud ühendada?

Monday, November 22, 2010

Uus nimi "pilveraal.ee" ja täpsem siht

Selleks et pilvraalimise, netiteenuste, cloud-computingu, PAAS, SAAS, IAAS ja teiste tõusvate IT trendidega kaasaegne olla tegin väikese korrektuuri blogi nimes. Nüüd kannab blogi nime pilveraal.ee. Ilus eestikeelne nimi eksju! :-)

Koos nimega täpsustan natuke ka teemasid. Keskendun rohkem sellele kuidas IT teenused arenevad ja sellele millised IT teenused meie tööelu ja eraelu kõige rohkem mõjutavad. Rohkem elulist vaadet ja vähem tehnilist vaadet.

Muutused mis IT valdkonnas toimuvad ja muutused mis tänu IT-le toimuvad on suured ja murrangulised. Loe pilveraal.ee-d ja püsid digilõhe õigel pool!

Sunday, November 21, 2010

Innovatsiooni käivitamine IT ettevõttes

Kevadel viisin läbi intervjuud MicroLinki juhtidega ja koostasin selle põhjal mudeli innovatsiooniprotsessi käivitamiseks Eesti IT ettevõttes. Tegin töö tulemuste  kokku põhjal järgneva 10 minutilise video ettekande. Loodetavasti äratab mõtteid ja aitab lisaks MicroLinkile ka teistel ettevõtetel süstemaatilist innovatsiooniprotsessi käivitada.




Saturday, November 20, 2010

Kas sa Steve Jobsi Stanfordi kõne videot oled näinud?

Viimase kolme aastaga on veebiloengutest saanud kindel osa haritusest. Näiteks, kui viis aastat tagasi ei võtnud keegi sinu turundusalaseid vaateid tõsiselt kui sa ei olnud lugenud Michael Porterit, siis tänapäeval pead sa olema lugenud Porterit... ja näinud Peep Laja ja teiste videoloenguid. Oma osa on sellel arengul kindlasti tehnoloogilisel progressil - YouTube-l, Vimeol ning sellel põhinevatel portaalidel nagu TED või http://www.areng.ee/.

Panin blogisse üles lingid kolmele klassikule, mida kõik kes on keegi lihtsalt peavad olema näinud. Millised on sinu arvates olulised, õpetlikud, arendavad ja vaimukad veebiloengud mida kindlasti vaadata? Kui sul on mõni hea veebiloeng siis ole hea lisa talle link Facebooki seinale või siia kommentaarina.

Thursday, November 18, 2010

Erilised netiteenused

Netiteenused on valdkond mis kiiresti areneb. Uusi teenuseid tuleb turule iga päev ja mis veelgi tähtsam paljud (IT) teenuseid ja teenuste kombinatsioonid on täiesti uudsed ja erilised. Tihti on uued ja kasulikud teenused sellised mille peale niisama lihtsalt ei tulekski ja mida saab ellu viia alles tänu praegusele tehnoloogia ja ühiskonna arengutasemele. Siin üks näide vahvast videoklippide tegemise lahendusest Animoto. Tegin sellega tutvustava reklaami külalisloengule mille pean järgmisel kolmapäeval TTÜ Võrgutarkvara õppeaines. Kas tead ka mõnda kummalist, erilist, hoopis teistsugust, täiesti müstilist netiteenust?

Sunday, November 14, 2010

Video ettekanne IT standardteenustest

Elioni tehnoloogiaakadeemia raames teen ettekandeid IT standardteenustest. Sellest millised on MicroLinki poolt pakutavad pilvraalimise ja SaaS sugemetega standardteenused. Tegin sellest ettekandest lühiversiooni ja võtsin ta videosse. Vaata siit:



Tegemist on minu esimese video blogipostitusega .... sellest ka veidi koduvideolik tase. :-)

Friday, November 12, 2010

Tööd! IT juhtidele ja IT järelevaatajatele


Eesti IT teenuste turg on vaikselt aga kindlalt liikumas suunas kus IT juhti ennast ettevõtted enam tingimata oma palgale ei võta vaid eelistavad seda tööd osta teenusena. Sellel on mitmeid põhjuseid:

- Paljude ettevõtete jaoks ei ole IT põhiäri osa ja tegemist on nii öelda tarbekaubaga.

- Mitte IT inimesed ehk ettevõtete ärilised otsustajad mõistavad IT-d järjest paremini ning nad ei vaja vahemehena enda ja teenusepakkuja või tarkvara arendaja vahele eraldi IT juhti.

- Üldiste äritrendide populaarsuse pendel on seoses Masuga jälle sellel pool kus prioriteetideks on kulude kokkuhoid, standardiseeritus, outsourcing ja tsentraliseerimine. Seda siis vastupidiselt buumi ajale kus prioriteetideks on kiire kasv ja paindlikkus.

IT juhi teenuse majanduslik efekt tugineb järgmistel nüanssidel:

- IT juht asub samas majas spetsialistidega mis võimaldab kiiret ja efektiivset konsultatsiooni tehnilistes küsimustes.

- Üks IT juht võib hallata mitut (üldiselt kuni kolme või nelja) klienti. Tänu sellele on tal võimalik teha osasid töid kohe mitme firma jaoks. Näiteks ei pea ju erinevatel ettevõtetel olema erinevad kontoritöökoha profiilid.

- IT juhi enda jaoks on töötamine teenusepakkuja juures palju huvitavam, sest võimaldab tegeleda mitmekesiste ülesannetega mitte ühtede ja samade süsteemidega. (NB! Kui soovid kandideerida MicroLinki IT juhiks, siis
kirjuta mulle.

Tänu sellele, et IT juhtimise teenus kasvatab populaarsust tekib IT teenuste turul uus vajadus! Nimelt on ettevõttel kellel endal IT juhti ei ole kasulik vähemalt 1 kord aastas oma IT teenused üle vaadata. Selleks on kasulik kasutada IT konsultante nii öelda järelevaataja rollis. Seda teenust juba mõned konsultandid pakuvad, aga oodata on ka siin vaikset aga kindlat turu kasvu. Jõudu kõigile IT konsultantidele!

Wednesday, November 10, 2010

Gartner: Raha teeniv IT-juht


Tänu Taivo Tenderile sain lugeda Gartneri koostatud IT valdkonna peamiste lähituleviku trendide analüüsi. (Konsultatsioonifirma Gartner on teatavasti IT valdkonna kõige tähtsam prohvet. Gartneri mõjuvõim on nii suur, et sageli täituvad Tema ennustused juba seetõttu, et Tema nii ennustas.)

Kõige tähtsam muutus, mida Gartner lähitulevikuks ennustab on IT-juhi rolli muutus. Edukas IT juht ei ole enam see kes valdab põhjalikult tehnoloogiat ja teeb otsuseid nagu "Kas minna üle Windows 7-le?" või "Kas peaksime kasutama pilvraalimist või installeerima oma VMWare klastri?". Need on küsimused, millele vastamine on ainult pilet mängu. Kõige tähtsam küsimus, millele IT juht peab vastama on "Kuidas aitab meie IT osakonna tegevus meie äri?". Näiteks GM-i IT juhi jaoks on kõige tähtsamaks teemaks see kuidas IT osakond saab aidata kaasa autode müügile.

Selle muutuse taustaks on fakt, et praegu läheb IT eelarvest ja tähelepanust alla 5% tegevustele mis toimuvad enne müüki ja müügi ajal. 95% eelarvest ja tähelepanust läheb tegevustele, mis toimuvad peale müüki: tarne, arveldamine, personalihaldus, varade haldus jms. Kindel on, et see suhe saab muutuma! IT tähelepanu turundusele, turu analüüsile, sotsiaalvõrgustumisele ja müügitegevusele saab olema suurem. (Näiteks MicroLinki Soovitusindeksi kliendid saavad juba täna ka oma klientide fotosid näha ja nendega läbi Facebooki lihtsamalt kontakti võtta.)

Teiseks tähtsaks ootuseks mida äri ja ühiskond IT-le seab on keskkonnakaitse ja säästlikkus. Need ja jätkusuutlik areng saavad olema kõige kiiremini kasvav investeeringute valdkond ettevõtetes.

Need kaks ootust kokku annavad IT-le võrdlemise skisofreenilise eesmärgi:
- Aita äril rohkem müüa ehk suurenda tarbimist.
- Edenda keskkonnasäästlikkust ja jätkusuutlikku arengut ehk vähenda tarbimist.

...ja lõpuks veel ennustus pilvraalimise kohta: Aastaks 2016 on pilvraalid kasutusel KÕIGIS top 2000 maailma ettevõttes.

Monday, November 8, 2010

Suured numbrid


- Maailmas on 6,8 miljardit inimest.
- Maailmas on 2 miljardit interneti kasutajat.
- Maailmas on 5 miljardit mobiili kasutajat.
- Maailmas on 500 miljonit Facebooki kasutajat.
- 16% Soovitusindeksi küsimuse saanutest omab Facebooki kontot.

Friday, November 5, 2010

Soovitusindeks hakkab näitama nägusid

Eelmisel nädalal ületasime Soovitusindeksi teenusega 100 000 tagasiside küsimise piiri. Nii, et rohkem kui 100 000-lt meie kliendi kliendilt on küsitud need kaks kõige tähtsamat tagasiside küsimust: "Kui tõenäoliselt Te soovitaksite FirmatX teenusepakkujana oma sõbrale või kolleegile?" ja "Miks?" Nii meie kui meie klientide kogemus on näidanud, et Soovitusindeks on kasulik süsteem teeninduse arendamiseks ja seda kogemust jagame ka 23.11 toimuval seminaril.

Väikese eelteatena lisan, et kui kõik hästi läheb, siis on peagi Soovitusindeksi süsteemis võimalik näha ka tagasisidele vastanu pilti! Tegemist saab olema tagasiside süsteemide seas ainulaadse innovatsiooniga mis kindlasti ei oleks olnud võimalik veel aasta või kaks tagasi.

Thursday, November 4, 2010

Ajujahi ideedest


2. novembril kukkus selle aasta Ajujahi ideede esitamise tähtaeg ning ideed anti hindamisele. Ka minul on au ideede hindajate hulka kuuluda. Olen nüüd oma 18 ideed ära hinnanud ja annaksin edasi mõned mõtted ja soovitused:

- Kuigi ideid kokku on tohutult palju (sellel aastal 306), siis ei tasu karta oma head ideed esitada. Valdav enamus ideedest ei ole kahjuks eriti läbi mõeldud ja väga harv on juhtum kus idee esitajal on ka reaalne prototüüp, äriplaan või mingigi läbi mõeldud tegevuskava olemas.

- Mina sain kahjuks ainult ühele ideele 18-st panna hindeks 5-e.

- Idee mõtlemisel tasub teha Google otsing ja vaadata kas sellist asja juba tehakse. Mina leidsin vähemalt 5-e idee puhul, et sama või sarnane asi mida idee autorid planeerisid on juba olemas.

- IT teenuste ja portaalide puhul ei ole "reklaami müük" tulu allikas. Siinkohal tsiteeriksin interneti ärimees Peep Laja "Kui su ärimudel on reklaam, siis sul ei ole ärimudelit". Selle näite tõestuseks vaadake Eesti populaarsemaid veebi portaale, vaadake nende reklaami hinnakirju, vaadake kui tihti neil reklaamid vahetuvad ja arvutage lehekülastajaid/reklaamikroon suhtarv. Siis pange valemisse teie soovitud tulu ning saate teada kui palju kasutajaid teie veebiteenusel peaks olema. Tulemuseks on umbes "mitusada-tuhat päevas".

Nii, et kui sul on vähegi hea idee, siis võta Ajujahi konkursist järgmine aasta osa! Konkurss on hea, auhinnad suured, üritus ise vahva ja hea idee korral ei ole ka edu saavutamine eriti keeruline.

Monday, November 1, 2010

Nartsism või ajaga kaasas käimine? Oma isiklik Facebooki fännileht.


Kuus kuud tagasi tegin Facebookis MicroLinki Soovitusindeksi teenusele reklaami. Reklaam oli ekraani paremal üleval ääres õndsas üksinduses. Paari nädalane kampaania läks maksma alla 100 krooni ja tõi Soovitusindeki lehele palju uusi kasutajaid. Minu hinnangul oli siis Facebookis reklaamimine vähemalt 10 korda parema price performance-ga kui Google Adwords. Hind oli soodne ja efekt oli märgatav.

Nüüd on ajad muutunud ja kahjuks ei ole enam hetke kus Facebooki parem äär ei oleks täis erinevate ettevõtete fänniks kutsuvaid reklaame. Kahjuks ei kasutata ka Facebooki võimalusi ja tulistamine käib sama (olematu) täpsusega nagu Delfis: "Näita minu reklaami kõigile kes on märkinud asukohaks Eesti."

Järgmiseks trendiks Facebookis saavad olema inimeste fänni-lehed. Näiteks Toomas Hendrik Ilvese fännileht või Peep Vainu fännileht. Ka teised moodsamad poliitikud on juba avalöögi teinud ja omale Facebooki fännilehed teinud. Järgmiseks muusikud, näitlejad ja loomulikult koolitajad-konsultandid.

Selleks, et trendiga kaasas käia tegin ka Facebooki Märt Ridala fännilehe. See on hea koht kus pidada järge kõigi olnud ja tulevate seminaride ning koolituste kohta kus üles astun. Järgmise paari kuu agenda sai mulle endalegi üllatuseks päris tihe.