Monday, September 27, 2010

Eesti interneti iduettevõtluse üle võib uhke olla...

...Arctic Startup avaldas huvitava seeria Eesti interneti iduettevõtlusest pealkirja "Nevermind Finland" all.

Pole midagi öelda, meie iduettevõtluse üle võib uhke olla. Meil on mitmeid tublisid ettevõtteid. OpenCoffee, Arengufondi, ASI, EAS-i, Innovatsiooniaasta, Masu ja teiste tegijate tegevusel on tulemusi olnud! ....aga lähitulevik läheb veel paremaks. Lähimate aastate jooksul teevad mitmed meie ettevõtjad edukad exitid Fortumost, Erply-st, Edicy-st, Cutefund-st või teistest teenustest. Selle tulemusena lisandub Eestisse veel kogemusi, investeeringuraha ja teotahtelisi tegijaid. Protsess on isegenereeruv. :-)

Tuesday, September 21, 2010

Tulemustasudest ja Nokiast

Mina olen juba mõnda aega olnud kindlal veendumusel, et rahalised tulemustasud palgaskeemina sobivad hästi tükitöö puhul ja võib-olla müügitöö puhul, aga nad on sobimatud juhtidele, spetsialistidele ja töökohtades kus tulemus ei ole täpselt mõõdetav. Miks, sellest on hästi kirjutanud Raimo Ülavere oma Mindsweeper blogis.

Kõige ekstreemsem tulemustasu skeem on muidugi aktsia optsioonid. Hiljuti ilmus Taloussanomates huvitav artikkel sellest kuidas aktsia optsioonid mõjusid Nokia käekäigule - laastavalt. Selles loos oli palju õpetlikku:

Optsioonid tõid Nokiasse kadeduse, sest osad kolleegid said korraga ... miljonärideks ja teised said oma tavalist palka.

Selle asemel, et optsioonid oleks pannud tipp-tegijaid ameerikalikult kõvasti rabelema veel suurema rikkuse nimel hakkasid paljud hoopiski elu rahulikumalt võtma. Mis siin enam rabeleda kui rahaliselt on elu kindlustatud. :-) (Nokia connecting people, disconnecting families)

Ja nagu kõik tulemustasud.... nii panid ka optsioonid mõtlema ainult numbritele. Kui ikka isiklikud miljonid on mängus, siis mõtled kaks korda, et kas see aasta arendusele panustada või maksimeerida kasumit.

Wednesday, September 15, 2010

Märt Ridala manifest


Hästi põnev aeg on enne valimisi! Iga endast lugupidav organisatsioon annab välja manifeste, valimislubadusi ja suuniseid helgema tuleviku saavutamiseks. Lähen ka selle trendiga kaasa ja pakun välja oma ideed mille nimel kavatsen järgmised 5 aastat pingutada. Nagu manifestile ja valimislubadustele kohane, siis ei sisalda ideed arvutusi ja analüüse. Samuti võin sujuvalt põhjendada, et idee X teostamiseks kasutame ideest Y saadavaid tulusid, kuigi X-i kulud ja Y-i tulud võivad erineda kümneid kordi. :-)

Märt Ridala manifest:

Eestisse peab looma investeeringute ministri instituudi. Ministri peamine tööülesanne oleks käia mööda välismaa firmasid ja müüa Eestit. Loe ka Makedoonia sarnase ministri kohta.

Tuleb valmistuda ette suurema hulga sisserändajate tulekuks. Esiteks otsustada, mida me teeme kui meile saabuvad Rumeenia kerjused või Aafrika põgenikud. Teiseks luua vastavad vastuvõtu keskused, kohandada seadusandlust ja asutada organisatsioonid.

Laiendada tasuta kõrghariduse pakkumist. Insenerialadele luua tasuta kõrghariduse saamise võimalus ka kõigile EU kodanikele. Ülikoolidele eraldada raha enda turundamiseks välismaal.

Jätkata EAS-i ja Arengufondi tegevust innovatsiooni ja ettevõtluse arengu toetamisel vähemalt samas mahus nagu 2010. Kuigi riigikontroll ja meedia leiab raha jagamisel alati luukeresid, siis tegelikult on nende institutsioonide tegevus olnud väga kasulik!

Ettevõtluse toetuseks käivitada ettevõtja palga süsteem.

Selleks, et laieneks Eesti inimeste silmaring eraldada ERR-le raha veel vähemalt viie väliskorrespondendi koha loomiseks. See vähendaks praegust masendavat seisu eestikeelsete välisuudiste mahus. See aitaks ka kajastada meie naabrite uudiseid mitmekülgsemalt. Lätis ei ole ainult majanduskriis ja Venemaal toimub ka muid sündmusi kui tatrakriis või opositsiooni meeleavalduste mahasurumine.

Riigiametnike puhkus lühendada 28-le päevale nagu meil kõigil teistel.

Vähendada sihikindlalt põlevkivist elektri tootmist tõstes taastuvenergeetika osakaalu.

Viia riigi infosüsteemides läbi andmete audit, jõuliselt ühendada registrid ja lõpetada andmete dubleerimine erinevates registrites. Selleks anda õigus ja eelarve ministeeriumite ja KOV-de välisele asutusele (RIA-le või RISO-le)

Kehtestada seadusega, et kõiki avaldusi, lepinguid ja taotlusi, mida esitatakse rohkem kui 1000 aastas peab saama esitada elektrooniliselt ja kogu menetlusprotsess oleks interneti teel jälgitav. Seda nii riigiasutustes kui ka ettevõtetes.

Vähendamaks jooksevkonto defitsiiti, raiskamist ja mõttetut uhkeldamist kehtestada luksusautomaks. 50% 20 000 eurot ületavast summast.

Lõpetada uute autoteede ehitus seniks kuni kõik praegused teed ei ole parandatud.

Rehabiliteerida Tõnu Trubetski. Õige punkar teebki asju mis on ühiskonna enamuse jaoks vastumeelsed ja põhjustavad ahastust ja arusaamatust. Vennaskond ruulib! :-)

Tuesday, September 14, 2010

Töötavad protsessid kui püsiv eelis



Lisaks eelmises postituses kirjeldatud brändile on püsivaks ettevõtte konkurentsieeliseks ettevõttes toimivad protsessid. Seda muidugi juhul kui nad hästi toimivad. :-)) Teenindus, müük, arendus ja muu töökorraldus on konkurentsieeliseks, sest nad on:

- Väga pikalt juurduvad. Kuna nende toimimine tähendab muutust inimeste käitumises, siis tähendab nende juurutamine pikka ja sihipärast tööd. See võtab aega mitmeid kuid või aastaid.

- Inimestest sõltuvad. Igat uut inimest on vaja õpetada ja ka kõigile vanadele olijatele pidevalt meenutada reegleid ja korda.

- Pidevalt elus muutuvad. Iga uus inimene, kuid ka klient, leping, seadus võivad põhjustada vajaduse töökorraldust muuta.

- Suhteliselt ebapõnevad, järjekindlust nõudvad ja aeglaselt parenevad. :-) Mälestus uue teenuse turule toomisest või suure diili tegemisest on kindlasti paljude juhtide jaoks palju helgem kui näiteks Configuration Management protsessi juurutamine enam-vähem OK-lt.

Nii, et kui teil on toimivad protsessid mis tagavad teile konkurentidest kõrgema soovitusindeksi, siis võite rahulikult magada ja oma ettevõtte edus kindlad olla. Ärgem ainult siis toimivat töökorraldust lõhkuma minge!

Sunday, September 12, 2010

Brändi tähtsus Lady Gaga näitel.




Tänapäeval on maailmas vähe asju mida ei ole võimalik raha eest osta ja seega kiirelt saavutada:
- Foxconn ja Elcoteq suudavad suvalise elektroonilise seadme tootmisse võtta kuudega ja Traditsiooniline Saku Kali on näiteks üldse valmistatud Ukrainas. Nii, et kvaliteetse tootmise ja kiire logistikaga ei ole enam võimalik konkurentidest eristuda.
- Tööjõudu on võimalik rentida, teenuseid sisse osta ja vabakutselisi spetsialiste kasutada ehk hea tiimi kokkupanek ei pruugi anda konkurentidest eristuvat tulemust. Pealegi kui tiimi on võimalik ruttu kokku panna, siis ta ka laguneb kiiresti.

Kuna eristumisvõimalusi on tänapäeval vähe, siis seda väärtuslikumad nad on. Üheks tähtsaimaks neist võimalustest on bränd. Brändi loomine nõuab raha kuid veelgi tähtsam - ta nõuab aega. Paari kuuga lihtsalt ei ole võimalik jõuda tuhandete inimeste teadvusse.

Kõige meisterlikum on brändide loomisel muusika- ja filmitööstus. Näiteks Lady Gaga ei ole ju inimene vaid bränd. See, et ta on jõudnud meie teadvusse ei ole juhuse või hea laulumeisterlikkuse tulemus vaid teadlik professionaalne turundustöö..... ja fantastiliselt heal tasemel minu arvates. :-) Plaadifirma kellel on head suhted meediakanalitega, produtsendid kes oskavad professionaalseid tiime kokku panna, PR spetsialistid kes oskavad skandaale õigesse ajakirja sokutada....see kõik ei ole niisama lihtne ning siit tasub ka meil teistel õppida.

Miks ei võiks meediatööstusele sarnaseid meetodeid kasutada ka tavaliste teenuste turundamisel? Või täpsemalt siis, kui palju seda juba tehakse ja kuhuni sellega võib minna? Kas me võiksime Soovitusindeksit, Arvuti varukoopiat või Meililahendus MLX-i turundada ka läbi veidra riietuse, skandaalide või tootejuhi armuafääride kajastamise Kroonikas. :-) Eks näis.

Õnneks ei ole tavaliste teenuste ja toodete puhul probleemi oma brändi rahaks keeramisel. See on paraku probleem, mis vaevab lihtsalt kuulsusi. Muidugi kui sa oled Pamela Anderson, siis võid müüa ennast Nokia reklaaminäoks või kui oled Lady Gaga, siis võid oma videod täis toppida product placement-i. Loe näiteks, mitut brändi reklaamib see video. (Virgin Mobile, Diet Coke jne.) Kui sa aga oled ainult keskmiselt kuulus või kuulus väikesel turul, siis on kuulsuse rahastamine veidi raskem. Kuid ka siin on ilmselt ühiskondlikud arengud kiired ja murrangulised. Nii, et küllap varsti näeme Jänku Jussi vorsti ja Hello Kitty särgi kõrval ka Anu Saagimi mobiilipaketti ja Peeter Võsa viina.

See on esimene postitus minu blogis kus saan illustratsioonina kasutada kena tütarlapse pilti. Loodetavasti tõstab see blogi populaarsuse raketina kosmosesse. :-)