Thursday, June 25, 2009

IT-tootearendus: "vitamiinid, valuvaigistid ja kreemid"

Henry Chesbrough lahterdab enda Open-Innovation raamatus tooted valuvaigistiteks ja vitamiinideks. See on päris huvitav mõttekäik ja see tasub igal juhul läbi käia uue toote või ettevõtte käivitamisel.

Ehk mõelda läbi kas uus toode on:
Valuvaigisti - ehk klient tahab ja peab ta kohe ostma ja temast on kohe ja selgelt kasu. Seega ollakse valmis tema eest ka maksma ja müügiprotsess on suhteliselt lihtne. IT maailmas kuuluvad "valuvaigisti" segmenti näiteks raamatupidamistarkvarad, e-post, veebileht.
Või on loodav toode Vitamiin - Kõik teavad, et temast on kasu, aga kasu on alles kunagi tulevikus ja täpselt nagu ei saa mõõta teda ka. Seega on vitamiinide müümine palju keerukam - tuleb veenda klienti toote kasust ja kirjeldada ohte toote mitte kasutamisel. IT maailmas kuuluvad "vitamiinide" hulka näiteks varukoopia lahendused, serveriruumi rent, dubleeritud kettalahendus. Põhimõtteliselt saab ka ilma nendeta, aga pika aja peale on ohtlik.

Aga... elu pole nii lihtne. Nagu meditsiinis nii ka kõigis teistes arenenud majandusvaldkondades teavad kõik juba ammu milliseid valuvaigisteid on vaja ja seega on valuvaigistite turul tihe andmine. Ibuprofeeni, raamatupidamistarkvara ja e-posti lahendust saab tänapäeval igat värvi pakis, igasugu hinnaga ja igasugu maitsega.

Lisaks valuvaigistitele ja vitamiinidele on minu arvates olemas veel ka kolmas toodete tüüp. Nimetagem teda kätekreemiks. Siia kuuluvad teenused ja tooted, ilma milleta põhimõtteliselt saab kuid mille kasutamisest on siiski ka koheselt nähtavalt kasu. IT maailmas sobiks siia alla näiteks arvutite haldus või MicroLinki Soovitusindeks.

Kokkuvõtteks: Äris eriti edukad on need kes leiavad tänu tehnoloogia või ühiskonna arengule uue valu ja valuvaigisti komplekti. Näiteks nagu Google tegi omal ajal otsingumootori (valuvaigisti) mis leiab efektiivselt infot eksponentsiaalselt kasvavast Internetist(valu) või EMT kes tõi Eestisse mobiiltelefoni (valuvaigisti) ja lahendas sellega inimeste soovi küsida üksteiselt "Tsau mis teed?" (ilmselge valu).
Enamasti juhtub uute valu ja valuvaigisti komplekti avastamisi siiski harva ja juhuslikult. Seega tuleb meil lihtsurelikel aktiivselt tegutseda kreemide ja vitamiinidega, aga ka seal on võimalused. Samuti võib avastada olemasoleva valuvaigisti asemele parema. Ehk nagu Heido Vitsur ühes Foorumi saates ütles. "Igat moodi saab. Lihtsalt targalt tuleb tegutseda."