Friday, October 24, 2008

Slush Helsinki

24.11 toimub Helsinkis selle aasta Soome tähtsaim startup üritus - Slush (Lörts). Esinejate hulgas on F-Secure, MySQL-i, Habbo Hotel-i, Apaja ja Jaiku loojad. Nii, et huvitavat kuulamist leiab kindlasti ja pilet maksab ainult 99 eurot + VAT. (Ehk, et poole odavam kui keskmine Äripäeva konverents.) Õpilastele on üldse tasuta. Nii, et minu värske TTÜ Ärijuhtimise ISIC kaart võib vahest üllatavates kohtades kasuks olla. :-)

Kui oled aga oma interneti või mobiili äri käivitamas, siis osale Slush Seven konkursil. Võimalik on võita 6000 eurot stardiraha oma tiimile. Tingimustes ei ole kuskil kirjas, et startup peaks just Soomest olema!

Ürituse peakorraldajad on Peter Vesterbacka ja Arctic Startup-i kutid kellega kohtusime Arctic õhtul. (Peteril oli see äge Bluetooth pall, mis teadis enda liikumisest kõike.)

Thursday, October 23, 2008

Turu loomine

Üks teema, mida oleme käsitlenud nii MicroLinki kui ka inkubaatori teenuste arendamisel - Kas ja millises mahus on võimalik luua B2B mudeliga uut turgu ja uut vajadust millegi täiesti seniolematu vastu.

Mina olen selles osas natuke skeptiline ja arvan, et kindlam strateegia on kujundada enda teenused kliendi vajadustest lähtuvalt. Teha teenuseid mingi olemasoleva probleemi lahendamiseks. Aga seda teemat laiemas ringis arutades leidsime ka edukaid näiteid sellest, et on loodud täiesti uut turgu. Näiteks Altex, kes läbi seminaride, blogimise, Twitterdamise ja internetiturunduse on loonud suure osa Eesti internetiturunduse teenuse turust. Või ka MicroLinki süsteemihaldus kes oli Eesti üks esimesi serveri- ja arvutitöökoha halduse pakkujaid ja kogu selle turu tekitas.

... aga äkki need on siiski näited sellest kuidas olemasolevale vajadusele, turundusele ja IT süsteemi käimashoidmisele, pakutakse lihtsalt teistsugune lahendus?

Nii, et küsimus mõtisklemiseks. Kas B2B turul tegutsedes on võimalik avastada ja kujundada klientides täiesti uus vajadus, seda seminaride, reklaami ja müügiga turgutada ja siis selle vajaduse rahuldamiseks hakata teenust pakkuma? Kas tead mõnda näidet? Kui palju selline tegevus aega ja raha nõuab?

P.S. Eraklientide puhul on muidugi võimalused selles vallas hoopis laiemad. Näiteks 3 aastat tagasi ei teadnud meist keegi, et enda tervise kaitsmiseks tuleb juua hapupiima 100ml plastmasspudelist. Vett aga on hoopiski kasulik torude (24 kr/m3) asemel pudelitega (10 kr/0,5l) transportida. Aga nüüd me teame! Kui tervislik hapupiim, siis Actimel. Kui vesi, siis Vichy!

Thursday, October 16, 2008

Inkubaatori projektid veebis

Mõni aeg tagasi küsisin, et kuidas saaksime inkubaatori veebi huvitavamaks teha. Kommentaarides jäi kajama soov lugeda jooksvat infot meie poolt toetatavate projektide kohta. Selleks lisasime inkubaatori veebi lisalehe Projektid kus esimesena hakkame kajastama Vilmer Ritari Võlaturu (ELM - Estonian Liabilities Market) projekti.

Wednesday, October 15, 2008

Toodete arendamine läbi inkubaatori on parem...

Lisaks inkubaatorile on alates oktoobrist meie tiimi vastutada ka MicroLinki toodete ja teenuste arendus. Tegelikult oleme juba mõnda aega proovinud menetleda nii omi toote ideid kui ka inkubaatorisse tulnud ideid täpselt ühte moodi ehk teinud igale ideele äriplaani, jälginud investeeringuid ja tulusid ning kahjumlikke tooteid hakkame ka sulgema.

Kui nüüd võrrelda toodete loomist läbi sisemise arenduse ja nende loomist väliste startup äride abil (inkubaator ja avatud innovatsioon) siis mina soovitaksin! Soovitaksin kõigil kindlasti kasutada avatud innovatsiooni! Kõigi ettevõtete omanikele soovitan panna enda ettevõtted arendama tooteid läbi väliste startup-de või tütarettevõtete! Miks? Põhjused järgmised.

Välisesse startup ideesse saab kõvad vedurid. Startup-i veavad inimesed kes on kõrgelt motiveeritud, targad ja ettevõtlikud. Mõtle ennast uue ettevõtte vedaja rolli. Sa usud enda ideesse, sa usub tulevikus miljonäriks saamist, sul on väga kiire tuludeni jõudmisega, sest muidu on pere näljas. Sa töötad iseenda heaks! Ühegi palgatöötajaga ei saa mitte kunagi nii head töö/palgakroon suhet.

Startup äri vedajad on väga turule ja rahale orienteeritud. See on nende raha mida nad teenivad ja nende kliendid.

Startup ärid on väga kokkuhoidlikud. Läpakas, tool, kontoripind...kõik kulud mõeldakse väga suure hoolega läbi. Proovi enda palgatöötaja panna 4a vanuse sülearvutiga tööle. :-)

Startup äril on võrreldes sisemise arendusega võimalus ignoreerida kõiki uue äri seisukohalt mõttetuid sisemisi protseduure ja protsesse. Arveldust ei pea tegema 100% raamatupidamisele söödavaks ja lepinguid juristide meelest 100% korrektseks.

Omanikule ja juhtidele: Startup-i kaudu majandades on palju parem ülevaade sellest kui palju raha ja tööd mingi idee käivitamiseks kulutatakse. Sisemiselt ei ole mõtet arvestada kõiki nõupidamisi ja koosolekuid ju toote arenduskuluks, sedasi läheb kulutuste üle arve pidamine kulukamaks kui sellest saadav efekt, aga neid kulutusi ikka tehakse. Pärast aga on toote omahinna arvutamine väga keeruline ja ajamahukas tegevus...sisuliselt võimatu. Välise startupi puhul on aga täpselt selge kui suured on tema kulud ja tulud. Väga lihtne on isegi puhaskasum välja arvutada.

Toote ebaõnnestumisel on lihtne teda lõpetada kui ta on tehtud startup-i kaudu. Lihtsalt likvideeritakse firma ja sellega lõppevad nii kliendi- kui ka töölepingud. Kedagi ei pea tehislikult koondama või teist tööd talle otsima. Kliendid ilmselt ka mõistavad, et kui lepingupartner lõpetab tegevuse, siis tuleb teine teenusepakkuja leida.

Aga miks hakata ettevõtjaks:
Siin on minu ingliskeelne postitust How to keep your job in tough economic times. Tundub täna, et juustunuga käib mööda suuri finantsasutusi ja töö tegemine on Eestis hetkel nii au sees nagu ei kunagi viimase paari aasta jooksul. Aga kui sul oleks oma startup, siis oleksid ise enda peremees. :-)

Monday, October 13, 2008

Mobiili teenustest

3-4.12 toimub Tallinnas, Nordic hotellis Nordic Mobile Conference. Väga lahe, et selline konverents meile hoovile tuleb ja soomlased, rootslased ning Läti, Leedu inimesed meile külla tulevad. :-) Mine ja vaata ka! Samas pane tähele, et 04.12 toimub ka OpenCoffee.

Ma ise olen senini suhtunud mobiili teenustesse suhteliselt skeptiliselt. Usun GPRS transpordikanalina ja GPS+kaardirakendusse, aga mobiilirakendused ja lisateenused....ei tea. Eks ilmselt on osaliselt skeptika põhjus ka selles, et minu 5a. vanuses Alcateli telefonis on WAP brauser, SMS ja helistamise võimalus ning thats it.

Kas mobiilirakendustega on võimalik raha teenida? Ma ütleks välja mõtte, et siis hakkab olema kui nendega saab tööd teha. Ma lähtun loogikast, et inimene on valmis maksma asjade eest, mis toovad talle tulu või vähendavad kulu.

Aga ma võin siin ka täitsa pada ajada, kogu Soome startup äri ainult mobiilirakenduste ümber käib ja igal USA startup-l on iPhone ja BlackBerry liides. Kommenteeri ja vaidle vastu!

(Postitatud üle EMT GPRS-i)

Wednesday, October 8, 2008

Normaalne inimene ei tea mis loomad on TCO ja ROI

Olen täna suhelnud mitmete müügimeestega nii Eestist kui ka Soomest. Üks huvitav tarkus tekkis selle suhtlemise käigus. (Suhtlemine on kasulik! Eriti välismaalastega.)

Et siis....
Kui piisavalt kaua mingis valdkonnas töötada ja eriti kui mingi valdkonna asja juba sajandat korda seletada ja müüa tekib tahes-tahtmata professionaalne kretinism. Tekib tunne, et "kuidas nad sellest ikka veel aru ei saa". Ma ju juba kümme korda olen sellest rääkinud peaks ju juba selgeks saama.

Kas mäletate TTÜ matemaatika õppejõudu kes vooru loengus kindlalt väidab, et muutuja vahetuse meetodiga integraali võtmine on elementaarne teadmine ja peaks igal 7. klassi õpilasel selge olema. "See oli teil ju kooliprogrammis."

Õnneks ei erine IT inimesed selles osas üldse tavalistest inimestest ja professionaalne kretinism tekib ka meil. Sellest tuleb teadlikult hoiduda! Eriti müügis. Näiteks kui müüa teenuseid väikesele ja keskmise suurusega ettevõttele, siis TCO ja ROI ei ole terminid mida saaksid müügis kasutada. Nende terminitega saab müüa ainult neile kes on vähemalt 2 korda Gartneri Symposiumil käinud. Kahjuks enamik Eesti IT tegijaid ei ole Gartneril veel käinud. TCO ja ROI on siin tegelikult ainult näited. Ka teised bullshit bingo terminid nagu "äriline lisaväärtus" või "ühtne kliendivaade" ei toimi targa ostja puhul.

Aga veel karmim näide on ühe maailma suurema IT ettevõtte Eesti haru poolt täna laiali saadetud reklaamkiri, mis algab sõnadega: "Kui teie klient mõtleb unifitseeritud kommunicatsiooni ja koostöö (UC²) peale...". (Kas sina ka said selle kirja? :-))Ma arvan, et peab vähemalt 5 aastat töötama mingi kommunikatsioonilahenduse väljatöötamise või müügi peal enne kui termin "unifitseeritud kommunikatsioon" sinu jaoks midagi tähendama hakkab.

Ehk lühidalt: Kui sa müüd, õpetad või esitled midagi, siis lähtu kuulajast ja tema teadmistest mitte enda omadest. Pane ennast kuulaja rolli - olgu selleks siis õnnetu 1. kursuse tudeng või väikeettevõtja kelle jaoks IT tähendab läpakat, Delfit, Excelit ja on kulu. Seleta oma kuulajale kuidas selline IT lahendus nagu veebipood või internetiturundus talle tulusid juurde toob ja planeerimist toetav laoprogramm kulusid kokku hoiaks.

Tervitused minu poolt kõigile TTÜ õppejõududele! Eriti matemaatikutele! :-)

Mõistete selgitused:
TCO - Total Cost of Ownership
ROI - Return on Investment
Muutuja vahetus: Keerukama avaldise korral võetakse integreerimismuutujaks uus muutuja t, mille sõltuvus x-st valitakse nii, et integraal teiseneks põhivalemite abil võetavaks. Peale integreeritava funktsiooni tuleb avaldada uue muutuja kaudu ka integreerimismuutuja diferentsiaal dx.

Ja lõppu üks kasulik tera veel! Gartner käib ringi ja kuulutab sõnumit - hoia kokku IT baasinfra pealt (Serverid, serveriruumid, PC-d, andmebaasid) ja kasuta saadud raha äriliselt otsest kasu andvate süsteemide (veebipood, müügiprogramm, automaatne arveldus, veebipoed) peale. Kui praegu on kulutused 70-30 baasinfra kasuks, siis mõne aasta pärast 50-50.

Friday, October 3, 2008

Arctic Startup õhtu - Helsinki

Külastasime eile Raunoga Arctic Startup õhtut Helsinkis.

Erinevalt Tallinna OpenCoffeest, mis on hommikukohvi vormis, toimuvad Soome startup üritused peale tööpäeva lõppu kell 18:00 ja see annab natuke teistsuguse valiku menüü osas.

Ürituse alguses oli umbes tunni jagu ettekandeid ja seejärel keskustelu vabas vormis. Erinevalt Tallinnast olid kõik esitlused inglise keeles. Ka publikumi hulgas oli palju väga erinevatest riikidest ja väga erineva taustaga külalisi. Hinnanguliselt umbes 70%-i külalistest olid soomlased. Hilisemal suhtlemisel oli soome keel abiks, aga väga hästi sai hakkama ka inglise keelega. KÕIK oskasid inglise keelt. Legend soomlaste suurest inglise keele aktsendist kehtib ainult vanema generatsiooni kohta.

Rahvast oli kokku umbes 60 ringis ning nagu juuresolevalt pildilt näha, siis pigem vanuses kus sobivaks jalanõuks on tennised.
:-)
Külalistest 4 olid naised ülejäänud enamuses 20-35a. vanused mehed. Muide see, et startup alal on ainult mehed tuli seal keskusteludes ka probleemina välja. Soome naised on "tasaarvo" suhtes väga tugevate tunnetega ja ma loodan, et nad alustavad varsti ka jõulist interneti startup äri propageerimist naiste seas.

Olukord Soome startup maastikul:
- Tegijaid on natuke rohkem kui meil, aga proportsionaalselt rahvaarvuga.
- Kuulsaimatest tegijatest näiteks Scred, kes oli üks Seedcamp-i finalistidest, kelle asutaja Kristoffer ka esines ja kellega paar sõna õnnestus vahetada.
- Probleemiks on mälestused 90-date "lama"-st, mille tulemusena paljud ettevõtjad läksid pankrotti (võlavangi) ja ettevõtlust mäletatakse tänaseni kui ohtlikku tegevust.
- Puudu on seemnefaasi investoritest. On olemas riiklikud toed TEKES-st ja suured korporatiiv investorid Nokiaga eesotsas. Vahepealne faas on katmata.
- Riiklikud toed ettevõtlusele on Soomes natuke paremad kui meil, aga siiski bürokraatlikku pingutust nõudvad ja mitte 100%-i katvad.
- Ühe startup-i arendamine teenuseks maksab seal sama palju kui meil - 100 000-500 000 eurot. (Küsisin päris mitme tegija hinnangut selle kohta.)
- Käidi välja mõte luua sild Põhjamaadest ideede USA-sse (või vähemalt Londonisse) viimiseks. See oleks väga hea plaan. Sarnaselt tegelevad väga edukalt Iisraeli ettevõtjad.

Seedcamp
Seedcamp on Londonis toimuv startup-de valiku ja aitamise üritus. Kristoffer Scred-st, Seedcamp-i finalist, soovitas kindlasti seal osaleda! Kuluks on ainult lennupiletid ja hotell. Tasuks on meeletu hulk kontakte ja kogemust. Ning finaali jõudmise korral saab sinu startup teatud mõttes kvaliteedi märgi juurde. Peale seda esineb isegi juhtumeid kus investorid helistavad sulle, mitte sina ei pea kerjama kõigilt võimalust kohtumiseks.

Igas maailma sadamas on vähemalt üks eestlane.
Väga tore oli kohtumine Marko Lepikuga. Marko on väga palju maailmas ringi rännanud ja suurte kogemustega veebiäri ajamises ja eelkõige turunduses. Kui teil on vaja oma e-teenust toetavate artiklite kirjutajat või PR-i tegijat, siis otsige Marko üles.

Arctic Startup
Arctic Startup-i asja ajavad kolmekesi Miikka, Antti ja Ville. Kõigi kolmega õnnestus ka kohapeal pikemalt rääkida. Hetkel tehakse seda töö kõrvalt ja tulusid ettevõtmine väga ei too. Aga põnev on! Lehel on külastajaid 5000 ringis iga kuu ja neil on mõned plaanid ka hakata tulusid teenima selle hobiga. Ville pakkus välja ka idee Arctic Startup-i õhtu korraldamiseks Tallinnas. Võiks ju teha! Kas oleksid käsi tulema?

Muud
Ideede salajas hoidmine ja ise arendamine oli kõigi arvates halb mõte. Hoides ideed salajas jääb ära kasutamata kümnete inimeste panus selle idee arendamisse, mida saaksid kui ideest räägiksid.

Pall
Selle õhtu kõige põnevamaks vidinaks oli see Peteri käes olev pall. See on nelja Oulu inseneri poolt välja arendatud Bluetooth pall, mis on midagi nagu Nintendo Wii. Ta saab aru kui teda pööratakse, visatakse, pigistatakse, tõstetakse. Tema sees on kompass. Ta saadab enda liikumise kohta infot üle Bluetooth-i. Pildil näiteks käib piljardi mäng Nokia N95 ekraanil, mida juhitakse selle palliga. Keerad palli, keerab piljardikepp, raputad palli, toimub löök vastavalt raputuse tugevusele. Asja võlu on nii palli enda tehnoloogias kui ka tarkvaras, mis sensoritelt tulevad analoogsignaale analüüsib. Hetkel on pall valmis USA turule minekuks. Nii, et kui sellest pallist järgmise (kahe) aasta jooksul saab uus iPhone, siis minu blogist lugesite sellest esimesena. :-)
Ahjaa, pall on veekindel, aga tema akusid saab laadida. Tema sisse on pandud veel edev sinine vilkuv lambike.