Saturday, August 30, 2008

Spetsialistide kasutamine

Mõni aeg tagasi kirjutasin postituse sellest, et Eesti edu võti ei pea olema ainuüksi kõvades tehnika spetsialistides vaid väga head võimalused on ka majandusinimestel ja äri juhtidel keda meie ülikoolidest väljub kordades rohkem kui insenere: Nokia asemel hoopis....

Selleks, et arendada mõttekäiku, et tehnika teadmisi ja töid saab sisse osta siin mõned lingid keskkondadele kus IT ja ka muid tehnilisi töid saab osta ja müüa e-consultancy blogist: Five outsourcing websites

Kui alustada oma e-äri, siis on umbes aastase katsetamise ja erinevate tegijate proovimisega võimalik luua endale kõvade ja mitte väga kallite tegijate võrgustik. Tänu millele saab ükskõik millise IT projekti ära tehtud. Võtmeressurssid, mis peavad endal olema, on projektijuht, üldiselt tehnikast aru saav spetsialist, müügijuht. Neid rolle võib täita ka üks inimene.

Jutu mõte on, et teenuse käivitamisel ei pea kõike ise tegema ja ise omama. Uue äri käivitamisel on töötajate palkamine eriti suur risk. MicroLinki inkubaatori eeskujuks olev YCombinator soovitab igal juhul maksimaalselt vältida töötajate palkamist startup-i. Loe Paul Grahami esseed siit.

Thursday, August 28, 2008

ML-i inkubaator nüüd Twitteris

Tegime Inkubaatorile Twitteri konto. Meie tegemisi saab nüüd kuni 140 märgiste sõnumitena jälgida aadressilt http://twitter.com/ML_incubator.

P.S. Kui keegi teab miks Twitter EMT viiekohalist telefoninumbrit kujul +3725xxxxxx vastu ei taha võtta ja ütleb, et see on vale süntaksiga rahvusvaheline number, siis andke palun nõu.

Wednesday, August 27, 2008

E-teenuste võimalustest kahe reisisaidi näitel

See on külalispostitus Raunolt. Originaaltekst on siin: Kaks huvitavat mugavusteenust reisihuvilistele.

Aadressil http://www.checkmein.eu/ on üks huvitav reisisait, mis pakub 7 eur eest, et teevad sinu eest check-in ära niipea kui lennufirma neti check-in avaneb. Tänu sellele saad meelepärase istekoha alati, ei pea muretsema enne lendu veebi pääsemise pärast et ise check-in teha või lennujaamas check-in järjekorras passima. Toetavad päris suurt hulka lennufirmasid.
Üldisemalt võttes on moraal selles, et kui teenuse protsessi miskil hetkel on tarbija ja teenusepakkuja vahel tarbija jaoks mingisugune ebamugavuskoht, siis avanevad võimalused väikestele veebi-startup firmadele, kes siis suurfirmade teenusprotsessi nurki siluvad (väikese teenustasu eest loomulikult).

Teine tähelepanuväärne sait on www.tripit.com, mis teeb sulle e-maili teel saadetud reserveeringukinnitustest korraliku reisiplaani, koos sihtkoha infoga, google maps kaartide ja muude kellade-viledega.

Sait on omapärane selle poolest, et miskit konto loomise ja sisselogimise protseduuri ei ole - teenusega liitumiseks saada lihtsalt esimene reserveering nende e-mailile edasi ja sinu e-maili nimeline konto luuakse automaatselt. Sait parsib saadetud reserveeringutest lendude info detailselt välja, katsetasin klm broneeringuga, selle tõmbas kenasti sisse. Paari Iberia ja Easyjeti omasid aga mitte. JA siit moraal, et kui tarbijale laekub miskit infot postkasti, siis saadud e-kirju saab kasutada autentimiseks ja konto loomiseks.

Thursday, August 21, 2008

Google meie elus

Läbi viimase kümne aasta on suurimaks tegijaks IT vallas peetud ikka Microsofti. MS teeb operatsioonisüsteemi, MS teeb Office, MS teeb IE. MS on see kelle vastu Euroopa Liit kohut käib ja temalt sadu miljoneid eurosid välja mõistab.
Kuid vaikselt, aga sihikindlalt on viimase kolme aasta jooksul IT põhitegija vahetunud. Ilmselt paljud ei ole seda veel märganud, aga IT maailmas on täna absoluutselt kõige tähtsamaks tegijaks Google.



Google erinevaid teenused on palju.
Google on otsingumootor ja väga hea selline.... Ta on kõige kasutatum otsingumootor maailmas, aga lisaks otsingumootorile endale on ta selle ümber loonud väga palju teisi teenuseid. Google-s töötab palju häid spetsialiste ja Google-l on palju raha. Tänu sellele on ta olnud uute teenuste loomisel väga tubli. Siin on nimekiri kõigist Google teenustest. Populaarsemaid teenustest on e-post Gmail, blogger, Google Maps, pildigalerii Picasa, RSS lugeja Reader, iGoogle koduleht jne. Üks uus ja mõtlemist vääriv on Google Health. Kui me Eestis juba pikemat aega tegeleme e-tervise projektidega, siis Google-s on taoline võimalus juba loodud....noh, OK, eks need meie e-tervise projektid on natuke teise sisuga.

Erinevalt varasematest portaalidest, Altavistast, Yahoo-st või meie kohalikest Everyday.com, mega.ee-st jms. ei ole Google kõiki neid teenuseid ühele portaali avalehele segaseks virvarriks pannud ja tänu sellele on nad palju mugavamad ja kasutajasõbralikumad ning ei riku ära otsingumootorit.

Google Account annab ligipääsu pea kõigile Google teenustele ja paljudele teistele seotud teenustele... nii, et juba täna on paljude meie Google account ja parool tähtsamad kui meie töö Windows domeeni parool! NB! Eriti ilmselt Google Health-i kasutajatele.

Lisaks nähtavatele teenustele on Google otsingumootori ümber tekkinud väga suur ja võimas internetiturunduse, SEO (Search Engine Optimization) ja e-kommertsi tööstus. Tuhanded kui mitte kümned tuhanded veebiloojad tegelevad igapäevaselt oma lehtede Google Rank-dega, peidetud linkide, lingifarmide, igasugu "valge kübara" ja "musta kübara" trikkidega, et enda lehte Google otsingus ette saada. Google ise toetab ja ärgitab seda "tööstusharu" pakkudes tasuta teenuseid nagu Analytics, Webmaster ja Keyword Tool. Strateegia on siin Googlel sarnane MS-i või Sun-ga kes annavad enda tooteid koolidele ja ülikoolidele tasuta kasutada tagades sellega järgmise põlvkonna positiivse meelestatuse ja oskuse enda tooteid kasutada.

Kui need kolm osa - teenused, Google account ja internetiturunduse tööstus kokku liita, siis paljastub Google tõeline suurus ja majanduslik ning ühiskondlik tähtsus. Seega hea võimalus spekulatsioone välja pakkuda :-)
- Kui tuhanded SEO spetsialistid ja netifirmad näevad aastaid vaeva, et enda link Google otsingus ette saada, siis milline oleks altkäemaksu suurus, mida mõni Google mootori juures olev spetsialist võiks võltsimise eest küsida? $10 miljonit?
- Kui mõni riik (USA/Venemaa/Hiina) otsustaks tõsisemalt internetiturundusega tegeleda, siis milliseid summasid või muid lahendusi võiks nad Googlele pakkuda, et otsing ja Adwords hakkaks "headele jõududele" natuke soodsamalt töötama?(Internetmarketing ... for the Government.)
- Kui palju on väärt Google account-d ja kõik meie blogides ja Gmail-des olevad andmed?

Google üks järgmine samm on sisenemine MicroLinki inkubaatoriga samasse valdkonda ja käivitada oma Venture Capitali osakond. Loe siit....
Loodetavasti läheb neil selles vallas hästi! Uute e-äride inkubeerimine on väga meeldiv, üksteist toetav ja koostööd tegev valdkond. (www.opencoffeeclub.org)

Ainult, et kogu selle võimsuse ja raha juures.....miks on Google teenused enamuses igavesti Beta staatuses, tihti üsna bugised ja kasutajatugi kui selline neil praktiliselt puudub?

Tuesday, August 19, 2008

Internetiturundus - riikidele

Mart Laar kirjutab päevalehes, et "Eesti peab looma võimekuse infosõja pidamiseks".

See on kõik tegelikult suht kahtlaste tagajärgedega, aga ilmselt võiks Eesti innovaatiline riigisektor olla järgmine suur internetiturunduse klient. Loe siit minu pikemat postitust sellel teemal inglise keeles:
Internetmarketing....for the government?

Kasutagem siis internetti positiivsete kampaaniate toetamiseks eksju! Teeme ära 2009!

ELIKO ja tehnoloogia arenduskeskuste programm


Meie inkubaatori tiimil oli eile au kohtuda Hannes Plintega ja arutada võimalikke koostöövõimalusi ELIKO kompetentsikeskusega.

Nimi ELIKO tuleb sõnadest Elektroonika, info- ja kommunikatsioonitehnoloogia. Tegemist on EAS-i poolt tehnoloogia arenduskeskuste programmi raames rahastatava kompetentsikeskusega.

Lühidalt: ELIKO raames on võimalik teadlastel ja spetsialistidel teha uuringuprojekte. Projektid mida tehakse on oma teaduslikult tasemelt "natuke enne toote tegemist". Uuritakse ja töötatakse välja tehnoloogiaid mis on vajalikud teenuste ja toodete tegemiseks, aga millest endast on veel toode vaja välja arendada.

Projektidel peab olema 1 osa omafinantseeringut, millele on võimalik lisaks saada 2 osa EAS-i ehk EU finantseeringut.

Edukaid projekte on ELIKO raames tänaseks väga mitmeid tehtud. Samuti on saadud mitmeid patente. Suureks väljakutseks on senini aga uuringu tulemuste toodeteks ja teenusteks tegemine. Nii, et võib-olla meie Nokia ei seisa niivõrd väheste haritud tehnoloogide taga kuivõrd ärimeeste mõtteviisi ja kätte võtmise taga? Siin selle kohta varasem postitus - Eesti Nokia asemel....

NB! Praegu on viimane aeg uute Tehnoloogia arenduskeskuste taotluste tegemiseks! Ettevõtjad, kellel selle vastu huvi, siis lugege lähemalt EAS-i lehelt siit.

Saturday, August 16, 2008

Lihtne teenimisvõimalus veebi ajakirjandusele

Igapäevane tegelemine uute äri-ideedega paneb maailma teise pilguga vaatama ja igalt poolt huvitavaid teenuse ideid otsima.


Siin üks mõte veebiajakirjadele - Delfile, Päevalehele, Postimehele, Ekspressile ja teistele.

Idee: Pakkuda ettevõtetele võimalus piirata nende võrgust töö ajal uudiste kommenteerimine.

Mis läheb paremaks: Juhul kui sa just ei tegele SEO või internetiturundusega on töö ajal uudiste kommenteerimine sisuliselt tööluus. Kui uudiste lugemine ise on enamal juhul arendav ja paljude ametite puhul ka vajalik, siis kommenteerimine seda ei ole.

Kui ettevõte ise viljeleb karmi poliitikat ja keerab tulemüüris terve uudisteportaali kinni, siis sünnib sellest palju pahameelt ja kirumist suitsunurkades. Seetõttu ei ole see hea meetod ja võrdlemisi ohtlik töötajate motivatsiooni seisukohast. Seega kommenteerimise piiramine uudisteportaali enda poolt oleks hea kompromiss ning paljud tööandjad oleksid nõus sellise pehme meetodi kasutusele võtma. Sääst töö ajas oleks igatahes arvestatav.

Tehniline lahendus: Väga lihtne ja peaaegu tasuta. Enamasti on ettevõtte sisevõrk ja VPN võrk kaitstud tulemüüriga või on ettevõttel mingi kindel IP aadressite vahemik. Tuleb kommenteerimise nupu "submit" skripti algusesse lisada kontroll protseduur, mis vaatab mis aadressilt kommentaari tahetakse kirjutada ja kui see on keelatud (ja parajasti on töö aeg), siis kuvada kasutajale vealeht millel võib olla näiteks selle postituse juures olev pilt. Ma arvan, et sellise lahenduse käivitamine võtab portaali programmeerijalt koos testimisega maksimaalselt päev aega.

Seda milline IP aadress kellele kuulub saab kontrollida siit: RIPE andmebaasist.


Võimalikud lisateenused:
- Statistilise ülevaate andmine ettevõttele sellest kui palju tema võrgust kommentaare kirjutatakse ja uudiseid vaadatakse. Teenuse pakkumise alguses tasub selline statistika ise ära teha - top 100 kommentaaride lähtekohta võiks olla esimesed kellele pakkumine saata. :-)
- Mitte arendavate uudislehtede kinni keeramine firma võrgule töö ajal. Näiteks elu24 vms.
- Paketeerimine reklaamimüügiga. Näiteks, et reklaami andja saab enda võrgust kommenteerimise tasuta kinni keerata.

...või juba pakutakse sellist teenust? :-)

Friday, August 15, 2008

OpenCoffee - alustavate tehnoloogiaäride kohtumispaik


OpenCoffee Eesti on lahe üritus kus saavad kokku Eesti alustavaid tehnoloogiaärisid vedavad ja neid toetavad inimesed. Algne OpenCoffee idee kuulub inglasele Saul Kleinile kes korraldas esimese OpenCoffee neljapäeval 01.03.2007. Sealt edasi on ürituse idee levinud kulutulena üle maailma ja tänaseks töötab üle maailma juba 83 Opencoffee klubi. Täpsemalt loe: www.opencoffee.org.

Eesti OpenCoffee üritused on senini toimunud Scotland Yard-i pubis kord kuus. Osalemine on tasuta! :-) (Ainult enda hommikusöögi eest tuleb ise maksta.) Kõik uuendusliku mõttelaadiga inimesed on oodatud, registreerida ega midagi ei ole vaja tuleb lihtsalt kohale tulla. Ürituse põhiline eestvedaja on Jüri Kaljundi. Suured tänud Jürile selle ürituse maaletoomise eest! Viimase poole aasta jooksul on igal üritusel olnud ka keegi meie inkubaatori tiimist. Peamiselt siis Rauno, Tõnis või mina.
Üritustel on keskmiselt käinud 10-20 inimest. Osad meist juba mitmendat korda. Väga huvitav on iga kord olnud! Samuti on Eesti OpenCoffeel oma Facebook-i grupp kus on tänaseks 152 liiget.

NB! OpenCoffee üritustel pole kunagi mingit probleemi suhtlemisega! Ausalt tunnistan, et ma alguses imestasin, et kuidas niimoodi täitsa võhivõõrad inimesed ja hakkame lambist omavahel rääkima. Aga pole probleemi! Tullakse kokku, kedagi nurka ei jäeta, räägitakse vabalt innovatsioonist, oma tööst, oma startup-st ja muudest maailma teemadest. Mingit piinlikkust ega kuskil nurgas vaikselt istumist ei ole, pigem vastupidi, kõik tahavad oma asjadest rääkida. Kusjuures ilma õlleta! :-) (Üritus on hommikul kell 09:00-11:00.)

Ma ei tea kuidas teistel, aga minul isiklikult on õnnestunud üritusel kohata ka paljusid varasemaid kooli, ülikooli kaaslasi või lihtsalt tuttava-tuttavaid. Väga lahe on vanu tuttavaid nägusid näha ja avastada, et nad millegi uue ja väga põnevaga tegelevad.

Nii, et tule ka! Järgmise ürituse kohta info Facebook-i grupis: http://www.facebook.com/group.php?gid=6854479626

www.opencoffee.org on väga hea koht rahvusvaheliste kontaktide leidmiseks, samuti leiab sealt palju huvitavaid materjale sellest mida mujal innovatsiooni ja e-äride inkubatsiooni osas tehakse. Näiteks mina leidsin Y Combinatori ettevõtmise lehe. Ycombinatori ja MicroLinki inkubaator on väga sarnased ettevõtmised ja nende eestvedaja Paul Graham on oma pikast kogemusest kirjutanud väga palju kasulikke nõuandeid Startup-de tegemisel.

Tuesday, August 12, 2008

Globaalne turg

Peep Laja kirjutab enda blogis meie, eestlaste, poolt endale tihti seatud olematutest piiridest, mis takistavad meil müümast välismaale. (Loe siit minu varasemat postitust olematutest piiridest.) Sageli me lihtsalt ei tule selle pealegi. Ma olen Peebuga täiesti nõus ja näeme ka kõigi MicroLinki inkubaatori ideede kasvatamisel nende turuna ikka kogu inimkonda või siiv vähemalt inglise keelset ja interneti kasutavat osa inimkonnast. :-)

Lisaks välismaale müümisele aga ei tohi unustada ka võimalust välismaalt osta. Väga kummalisi teenuseid on võimalik osta ja tihti väga soodsa raha eest. Vaadake näiteks mis värk see on: Amazon Mechanical Turk või see www.freelance.com. Proovige mõnelt neilt tööd osta.... või tööd teha.

Nii, et siis tööpuudus....sellist asja pole olemas. Töö ei ole maailmast otsa saanud ega saa ka mitte kunagi. :-) Küsimus on ainult üksteise leidmises ja kokkuleppes liinil:
Tellija<->Raha<->Tegija<->Oskused

Thursday, August 7, 2008

Kas sina oled Googlele enda kolme tilka verd andmas - mina vist juba andsin.

Mõni aeg tagasi kirjutasin kahtlusest, et Google ei sobi hästi äritarkvara pakkuda. Täna tahan juhtida teie tähelepanu sellele kuidas vaikselt ja salamisi Google-st saab iga päevaga meie jaoks aina tähtsam ja tähtsam tegelane. Me ise anname talle ükshaaval neid veretilkasid millega ta lõpuks meid endale neelab. :-)

Kirjutama ajendasid mind need kaks blogikannet:
When Google owns you
ja sellele vastukaja When Google diswons you.

Kui paar aastat tagasi tähendas Google account ligipääsu e-postile, siis täna....ohhoo: e-post, Google App-i rakendused, blogid, Analytics, Picasa fotod, Webmaster tööriistad, Google SketchUP, jne., jne. Need ju juba tõsised ja tööks vajalikud tööriistad kõik. Me plaanime ka enda inkubaatori idee SLA kalkulaatori puhul kasutada Google account-e, et kasutajahaldusega ei peaks enam tegelema.

Kogu internetimarketingi ärisektor põhineb enda veebilehe Google edetabelis etteotsa saamisel. Kusjuures tihti tehakse seda Google enda tööriistadega.

Nii, et vaheta enda Google salasõna uue ja turvalise vastu ja mõtle valmis plaan juhuks kui sinu Google account peaks lukku minema või .... hoidku jumal igaveseks kustuma.

Sunday, August 3, 2008

Kuidas internetis müüa - otsingumootorite optimeerimine (SEO)

Internetiturundus saab Eesti ettevõtete jaoks olema üks suur arenguvõimalus lähi kuudel/aastatel. Täna kus ennustatakse majanduses verd tänavatele võib see olla üks olulisi võimalusi meie eksporti suurendada.

Üks peamisi nõkse enda toodete ja teenuste internetis müümiseks on otsingumootorite optimeerimine (Search Engine Optimization - SEO). Näiteks oletame, et sinu ettevõtte toodeteks on palkmajad ja sa pead enda turuks kogu maailma. Sellisel juhul võid sa enda käivet ja kasumit kasvatada tohutus koguses kui Google otsingus sõnadele: "log house", "palkmaja saksa/prantsuse/vene/soome/itaalia....keeles" tuleb kõige esimesena välja link sinu firma kodulehele. (ning sinu firma koduleht on hästi ja arusaadavalt kujundatud ning viib kliendi kohe ostu või vähemalt pakkumise küsimise otsuseni.)

Kahjuks on tänaseni SEO kui teenimisvõimalus või müügivõimalus jäänud natuke varju meil ja väärib kindlasti suuremat tähelepanu!

Kuidas saavutada, et sinu firma leht oleks Google-s kõige esimene.... see on terve teadus. :-) Selleks on olemas spetsialistid, kes seda teenust pakuvad. Tehniliste nõksude, tööriistade ja kogu valdkonna kohta soovitan lugeda siit blogisid.

Kui aga oled ise SEO spetsialist... anna endast märku.... teeme mõne projekti koos.

Friday, August 1, 2008

MicroLinki uute äri ideede inkubeerimise protsess paremaks

Alates augustist töötab ML-i inkubaatori neljanda liikmena programmeerija. Tänu sellele on meil võimalik käivitada parem uute e-äri ideede inkubeerimise protsess. Me ise nimetame seda MicroLink Labs-ks. Protsess on laias laastus järgmine:
- Uue e-teenuse idee omanik tutvustab meile ideed. Kui meile idee meeldib siis:
- Idee autori ja ML-i koostöös loome ideele reaalselt töötava prototüübi
- Idee autor tutvustab uut ideed ja töötavat prototüüpi potentsiaalsetele klientidele saades neilt tagasisidet idee täiustamiseks.
- Saadud tagasiside põhjal koostab idee autor äri- ja finantsplaani, nõuded teenusele ning uue e-äri käivitamise plaani.
- Sõlmime lepingu vastavalt eelpool koostatud plaanidele.
- Luuakse töötav tehniline lahendus.
- Sisenemine turule vastavalt plaanile.

Kui sul mõni e-äri idee või soovid täpsemalt küsida, anna endast märku: inkubaator@microlink.ee